Case Study

Concordia Design Poznań. Future-Conscious Design w praktyce.

konsultacje, planowanie przestrzeni, architektura wnętrz, projektowanie mebli, projektowanie oświetlenia, biofilia, projektowanie akustyki, space branding, wayfinding

 

Concordia Design (2023)

 

Concordia Design to prawdziwa perła wśród historycznej zabudowy Poznania. Budynek drukarni wzniesiony w 1910 r. na Jeżycach, został przepięknie odnowiony w 2010 r. i od tego czasu jest domem dla Centrum Designu i Kreatywności Concordia Design. W 2022 r. Właścicielka zaprosiła nas do otwarcia kolejnego rozdziału w historii budynku – naszym zadaniem stało się przeprojektowanie 2 górnych kondygnacji na funkcję biur serwisowanych.

Z dumą możemy powiedzieć, że jednocześnie jest to pierwsza realizacja w naszym portfolio powstała w autorskim procesie Future-Conscious Design. “O co chodzi?” – zapytacie.
Zatem do konkretów!

 
 

Cele projektu, czyli więcej niż estetyka i funkcjonalność

Podstawowym założeniem Future-Conscious Design jest przekonanie, że projektując przestrzeń bierzemy na siebie odpowiedzialność – za zasoby, które chcemy wykorzystać, za zdrowie i dobrostan przyszłych użytkowników i użytkowniczek, za odpady, którymi w przyszłości staną się wszystkie dobrane przez nas elementy wyposażenia i wiele, wiele innych aspektów. Nie istnieją jednak (uwaga banał) wnętrza idealne.

Trudno jest przy ograniczonym czasie i zasobach pochylić się nad każdym aspektem przestrzeni i sprawić by był jednocześnie zrównoważony, zdrowy, piękny i funkcjonalny - dla każdego w równym stopniu. Jak z tego wybrnąć? Prio-ry-te-ty-zu-jąc. Wypracowując z Klientem cele, które idą w parze z jego wartościami i będą w procesie najważniejsze.

 
 
 

Cel 1: zrównoważone materiały, na serio

Pierwsza zasada zrównoważonego projektowania – najbardziej ekologiczne materiały, to te, które już posiadamy. Zastosowaliśmy ją przede wszystkim do:

  • Ścian działowych. Przy całkowitej zmianie funkcji 2 kondygnacji, w sumie wyburzonych zostało tylko niespełna 27% ścian. Udało się także zredukować ilość nowopowstałych ścian o 5%.

  • Posadzek. Łącznie udało nam się ocalić niemal 95% podłóg. Istniejący w obiekcie drewniany, techniczny parkiet został naprawiony i odnowiony. Zrezygnowaliśmy także z wymiany płytek we wszystkich toaletach.

  • Okładzin ściennych i wyposażenia toalet. Zamiast bezrefleksyjnie skuwać i wyrzucać, wyposażenie łazienek zostało wyczyszczone i naprawione. Przedłużyliśmy w ten sposób cykl życia wszystkich umywalek, misek ustępowych, kabin HPL oraz płytek ściennych. Wymienione zostały tylko elementy nieodwracalnie zepsute oraz baterie – na elektryczne, oszczędzające zużycie wody.

 

Takie działania dowodzą, że aspekt środowiskowy może iść w parze z ekonomicznym – mniej emisji dwutlenku węgla, mniej wydanych pieniędzy. Zamiast kompletnie przeprojektowywać, zaproponowaliśmy tzw. lifting wybranych przestrzeni.

W strefach socjalnych wymieniliśmy części parkietu na ręcznie robioną mozaikę, która na budowę dotarła z manufaktury oddalonej o całe 900 m. Z parkietu zrezygnowaliśmy także w salach konferencyjnych, gdzie kluczowa była akustyka – w zamian zastosowaliśmy wykładzinę, która po zakończonym cyklu życia może być odebrana przez producenta i przetworzona na nowy, pełnowartościowy produkt.

Łazienki odświeżony wygląd zyskały dzięki wymianie zniszczonych drzwi, luster oraz dołożeniu dekoracyjnej płytki. Zmieniony został także kolor sufitów i instalacji, zaprojektowane zostało nowe, energooszczędne oświetlenie. Małe działania, duży efekt.

W całym obiekcie zastosowaliśmy farby o najwyższej dostępnej na rynku ilości składników pochodzenia biologicznego – pozyskiwanych w sposób odpowiedzialny, jako odpady z produkcji żywności.

 
 

Cel 2: oświetlenie i akustyka na najwyższym poziomie

Trudno mówić o dobrych warunkach do pracy bez nacisku położonego na zarządzanie światłem i dźwiękiem. We wszystkich biurach zastosowaliśmy oprawy liniowe z czujnikami światła dziennego wpadającego do pomieszczenia. W zależności od ilości światła z zewnątrz automatycznie dostosowują one swoją moc świecenia. Dzięki temu biurka są zawsze równomiernie doświetlone, a światło sztuczne odbijające się od ich powierzchni nie oślepia - nawet w bardzo słoneczny dzień. Takie rozwiązanie pomaga też znacząco obniżyć zużycie energii.

Akustyka była kluczowa w salkach spotkań - zależało nam, by stworzyć w nich komfortowe warunki do pracy, bez nieprzyjemnego efektu zupełnego wygłuszenia. Materiały i wyposażenie, a przede wszystkim panele akustyczne na sufitach i ścianach dobrane zostały na podstawie profesjonalnej analizy akustycznej. Dodatkowo w przestrzeniach korytarzy stanęły budki akustyczne o klasie A redukcji mowy, wykończone ekologicznymi panelami ze sprasowanej konopii, o współczynniku pochłaniania dźwięku alpha = 0.90.


 
 

Cel 3: polski dizajn górą!

Ten projekt miał zachwycać jakością polskiego wzornictwa i odwoływać się do wieloletnich tradycji rodzimego meblarstwa. Prawie 98% mebli użytych we wnętrzach pochodzi od polskich producentów! Nie chodziło jednak tylko o promocję tego, co “nasze”. Korzystanie z produktów polskich marek, które produkcję prowadzą na terenie naszego kraju, pozwoliło na znaczące skrócenie łańcuchów dostaw, a co za tym idzie zmniejszenie śladu węglowego całego projektu.

Jednak mebel meblowi nierówny. Duży nacisk położyliśmy na dobór wyposażenia, które powstało w zgodzie z naszymi wartościami. We wszystkich salach konferencyjnych wykorzystaliśmy krzesła Normo marki Profim zaprojektowane według zasad gospodarki cyrkularnej – z materiałów z recyklingu, a także dające się łatwo rozłożyć na części, by ponownie je przetworzyć. Podobna myśl stoi za projektem serii puf Revo, które znalazły zastosowanie w recepcji i na korytarzach. Wszystkie dobrane krzesła biurowe i biurka, a więc najliczniejsza grupa mebli w obiekcie, posiadają deklaracje EPD. Zadbaliśmy też o to, by każdy z wymienionych mebli wykończony został w tapicerce w 98% składającej się z recyklingowanego poliestru. W budynku nie zabrakło też mebli z drugiej ręki – od foteli, przez komodę do oświetlenia dekoracyjnego.

 
 
 
 

Cel 4: nowoczesne wnętrza, domowa atmosfera

I wreszcie – charakter wnętrz. Z jednej strony odwołujący się do historycznej tkanki architektonicznej, z drugiej - domowy i swobodny. Celem nie było stworzenie efekciarskiego placu zabaw dla dorosłych, a wyważonej przestrzeni, która będzie otulać i zaskakiwać w miejscach przeznaczonych do spotkań i relaksu, a pozwalać na skupienie i pracę w biurach.

Dlatego postawiliśmy na wyraziste kolory i formy w strefach socjalnych. W obu główną rolę odgrywa duży stół, przy którym odbywają się śniadania dla nowopowstałej społeczności budynku. W biurach pozwoliliśmy, by to architektura grała pierwsze skrzypce, pozostawiając najemcom wolność do personalizacji swojej przestrzeni.

Duże okna z widokiem na kultową Jowitę czy imponujący Bałtyk oraz wysokie sufity (w kolorze błękitnego nieba) budują unikalną w skali Poznania scenerię do pracy.

 

Realizacja


Zespół projektowy

Head of Interior Design
Maciej Bidermann

Interior Design / Head of Concept / Sustainable Development Advisor
Agata Rzechówka

Space Branding / Wayfinding
Szymon Skrzypczak
Andrzej Hercuń


Klient

Concordia Design
Ewa Voelkel-Krokowicz


Partnerzy

Projekt budowlany
Pracownia Architektury P3
Sebastian Nowakowski

Generalny wykonawca
Kaspio

Dostawca mebli
Interior Group

Producent mebli oraz SiW
Lab150

Dostawca oświetlenia
Spectra Lighting / Quest

Dostawca mosaik
Ardea Mosaics

Fotografia
Migdał Studio